Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power vanaf € 10.790,-

woensdag 6 februari 2013

  • Schoonste Fiat ooit
  • Brandstofkosten dalen met zo’n 50%*
  • Omslagpunt op slechts 3.800 kilometer en dan begint het sparen
  • BPM-vrij en tot 2014 geen wegenbelasting
  • 14% bijtelling bij zakelijk gebruik
  • Landelijke en regionale subsidies tot € 3.000,-
  • Volgetankt zo’n 1.000 kilometer actieradius

De nieuwe Panda TwinAir Turbo Natural Power op groengas is nagenoeg CO2-neutraal, gerekend vanaf de bron tot aan uitlaat (well-to-wheel). Daarmee stoot de Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power tenminste 73% minder CO2 uit dan elke andere auto: hybride, elektrisch, benzine of diesel. De Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power is de eerste auto die het rijplezier van een TwinAir Turbo-motor combineert met de milieuvriendelijke en economische voordelen van de brandstof groengas. Een rekenvoorbeeld: de nieuwe Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power rijdt voor € 3,80 aan groengas 100 kilometer ver. Tank je benzine, dan kost dezelfde afstand bijna het dubbele: € 7,70! Wanneer de benzine- en gastanks volgetankt zijn, bedraagt de totale actieradius zo’n 1.000 kilometer. De Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power is vrijgesteld van BPM en wegenbelasting tot 2014, terwijl de zakelijke berijder slechts 14% bijtelling betaalt. Bovenop al dit voordeel krijgt de eigenaar van een Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power tot € 3.000,- euro terug aan landelijke en provinciale subsidies waardoor de nieuwe Fiat Panda slechts € 10.790,- kost. Het omslagpunt op basis van vijf jaar rijden ligt dan reeds bij 3.800 kilometer ten opzichte van de reguliere Fiat Panda TwinAir Turbo op benzine.

Fiat is altijd pionier geweest en steeds op zoek naar innovatieve oplossingen om vervuilende emissies en CO2-uitstoot tegen te gaan. Fiat is leidinggevend in Europa op het gebied van auto’s en bestelwagens, die af-fabriek uitgerust worden met groengassystemen. Met een dergelijk breed portfolio zijn inmiddels al 500.000 eenheden verkocht tussen 1997 en heden. Bij de Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power is de originele groengas uitrusting, af-fabriek gemonteerd, waardoor hij onder de fabrieksgarantie valt van Fiat en hij verkocht wordt via het normale verkoopnetwerk. Op deze manier zijn kopers verzekerd van de hoogste veiligheidstandaard en onberispelijke kwaliteit en betrouwbaarheid, terwijl ze profiteren van lage rijkosten en toepassing van de meest geavanceerde technologie op dit gebied. Bovendien zijn de twee groengastanks – met ongeveer 12 kg gas, hetgeen overeenkomt met 72 liter bij een druk van 200 bar – onder de wagenvloer gemonteerd om het volume van de bagageruimte zoveel mogelijk onaangetast te laten. Samen met de benzinetank van 35 liter is een actieradius van zo’n 1.000 kilometer haalbaar.

Dynamische turbomotor en toch lage kosten
De Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power gedraagt zich met zijn lage CO2-emissie (86 g/km volgens homologatie) en lage brandstofverbruik van 4 kg/ 100 km desondanks sportief en levendig. Dat is te danken aan zijn 80 pk krachtige TwinAir Turbo-motor die vanaf 1.900 toeren reeds 145 Nm koppel paraat heeft.

Met deze lage CO2-uitstoot hoef je tot 2014 geen wegenbelasting te betalen, terwijl voor zakelijke rijders het lage bijtellingstarief van 14% geldt. Nu het niveau van de benzineprijzen richting de 2 euro per liter gaat, is het de overweging waard te kijken naar een alternatief soort brandstof, namelijk groengas, die met gemiddeld 1 euro per liter bijna de helft goedkoper is en die inmiddels bij 105 tankstations verkrijgbaar is. De verwachting is dat Nederland eind 2015 zo’n 200 à 250 groengastankstations telt.

De Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power rijdt voor € 3,80 aan groengas 100 kilometer ver. Tank je benzine, dan kost dezelfde afstand bijna het dubbele: € 7,70. Het omslagpunt ligt bij vijf jaar gebruik al op 3.800 kilometer per jaar (inclusief subsidie van € 3.000,-) in vergelijking tot de reguliere Fiat Panda TwinAir Turbo op benzine.

Dynamische turbomotor en toch lage kosten
De milieubelasting van een auto op groengas, hybride of elektrische auto kan vanuit twee benaderingen bekeken worden:
  • In de tank-to-wheel benadering staan de emissies centraal die worden uitgestoten tijdens het gebruik van het brandstof. Dus van de brandstoftank tot aan de uitlaat.
  • In de well-to-wheel benadering worden ook de emissies beschouwd die vrijkomen tijdens de winning, raffinage en transport van de brandstoffen.
De tank-to-wheel benadering staat vanuit eenvoud, gemak en beschikbaarheid van data centraal in het fiscale autobeleid in Nederland; de tank-to-wheel uitstoot bepaalt of een auto wel of niet zuinig is en daarmee of een auto wel of niet milieuvriendelijk is. Echter, elektrische of hybride auto`s stoten (wanneer ze op elektriciteit rijden) dan geen CO2 uit of andere schadelijke stoffen, het opwekken van stroom in elektriciteitscentrales doet dat wel. Voor meer informatie Fiat dealer Autobedrijf te Grotenhuis, Stationsweg West 93 in Woudenberg.